Instalacje LPG – o co pytają kierowcy?

samochód w drodze

Zanim podejmiesz decyzję o zainstalowaniu systemu LPG w aucie, dowiedz się o nich więcej. Znajdziesz tutaj najczęściej zadawane pytania przez kierowców dotyczące instalacji gazowej. Związane są one m.in. z bezpieczeństwem i wpływem LPG na silnik pojazdu.

 

Czy instalacja gazowa w autach jest bezpieczna?

Firmy, które dostarczają na nasz rynek samochodowe instalacje gazowe, musiały dokładnie przetestować wszystkie komponenty swoich systemów LPG. Jeśli badania zakończyły się pozytywnym wynikiem, zostały one uznane za bezpieczne i otrzymały niezbędne homologacje.

 

Jak instalacje LPG wpływają na silnik?

Badania związane z wykorzystaniem gazu w celu zasilenia silnika spalinowego trwają od kilkudziesięciu lat. Osoby badające wpływ instalacji gazowych na silnik doszły do wniosków, że w silnikach zasilanych gazem nie dochodzi do rozrzedzania oleju, a co za tym idzie, części układu korbowego są mniej eksploatowane. W silnikach gazowych można też zaobserwować stopniowy wzrost lepkości oleju, a także zmniejszanie się osadzania nagaru w tłokach i innych elementach. To sprawia, że instalacje LPG mają pozytywny wpływ na żywotność silnika w samochodach.

 

Czy system LPG można zamontować w każdym aucie?

Instalacje gazowe można zamontować w każdym samochodzie, jednakże nie zawsze jest to opłacalne. W związku z tym zazwyczaj w pewnych sytuacjach odradza się montażu LPG. Instalacje tego typu w zdecydowanej większości przypadków przeprowadza się w pojazdach z silnikiem benzynowym. Z kolei inwestycja ta nie ma sensu w autach z silnikami dwumasowymi, Diesla oraz tymi, które znajdują się z tyłu pojazdu.

 

Jakie korzyści wynikają z eksploatacji samochodu z założoną instalacją LPG?


Najważniejszą zaletą jest oszczędność finansowa. Zilustrujemy ją na przykładzie samochodu Fiat Siena 1.6 16V z instalacją gazową. Otóż według badań Instytutu Transportu Samochodowego zasilane benzyną Fiat przy prędkości 90 km/h zużywa 7 dm3/100 km, zaś w ruchu miejskim 10 dm3/100 km. W przypadku jazdy na gazie zużycie paliwa, (czyli gazu) wzrasta o, około 13%, co wynika z jego nieco niższej niż benzyna wartości energetycznej. I tak przy 90 km/h spalanie wyniosło 7.9 dm3/100 km, a w ruchu miejskim 11,3 dm3/100 km. Litr benzyny bezołowiowej kosztuje średnio 3,90 zł a litr gazu 1,70 zł, gra jest zatem warta świeczki. Równie ważna, zwłaszcza przy tak dużej liczbie samochodów poruszających się po naszych drogach, jest także ochrona środowiska. Istotną zaletą samochodów zasilanych gazem jest obniżona emisja składników toksycznych w spalinach, także w odniesieniu do samochodów z katalizatorami - przykładowo tlenku węgla, (CO) o 50%, tlenku azotu (NO2) o 3%. Podkreślenia godny jest fakt, że te niewątpliwe korzyści ekonomiczne i ekologiczne nie zostały okupione znacznym pogorszeniem osiągów samochodu. Zasilane benzyną Fiat Siena 1.6 16V rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,4 s, zaś samochód zasilany gazem w 15,1 s. W toku normalnej, codziennej eksploatacji samochodu różnica ta jest niezauważalna.

 

Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Firmy zaopatrujące rynek Polski w instalacje LPG musiały poddać szczegółowym testom komponenty wchodzące w skład instalacji LPG. Badania wynikiem pozytywnym zostały przeprowadzone na Politechnice Śląskiej. Systemy LPG uznane zostały za całkowicie bezpieczne w użyciu oraz otrzymały wymagane homologacje.

 

Czy systemy LPG zakładane w samochodach niszczą silnik?


Badania nad użyciem gazu do zasilania silników spalinowych trwają od lat 30-tych naszego stulecia. W podręczniku K. Niewiaromskiego pt. "Silniki Spalinowe" w części drugiej (wyd. PWSZ 1953) na stronie 383 czytamy:
"Zaletą silników gazowych jest brak zjawiska rozrzedzania oleju i wskutek tego zmniejsza się zużycie części układu korbowego. Charakterystycznym zjawiskiem dla tych silników, w przeciwieństwie do pracujących na paliwie płynnym, jest stopniowy wzrost lepkości oleju. Zmniejsza się również osadzanie nagaru na tłokach, zaworach i ściankach głowicy, a gazy spalinowe, wskutek pełniejszego spalania, powodują mniejsze niszczenie stykających się z nimi części. Wymienione wyżej zjawiska, przedłużają żywotność silnika, okresy między remontowe i tym samym ekonomiczność eksploatacji."


Czy w każdym samochodzie można zamontować instalacje LPG?

Teoretycznie instalacje gazowe można montować w każdym samochodzie, choć z ekonomicznego punktu widzenia jest to opłacalne jedynie w silnikach benzynowych, chłodzonych cieczą. Nie jest to opłacalne w silnikach: dwusuwowych, Diesel, oraz w umieszczonymi z tyłu samochodu. Nie ma żadnych problemów z montowaniem instalacji w samochodach z wtryskiem, choć stopień zaawansowania technologicznego instalacji jest dużo większy. Wzrasta przy tym jednak w znacznym stopniu komfort użytkowania instalacji, gdyż zmiana rodzaju napędu odbywa się niemal niezauważalnie dla kierowcy.

 

Czy można zamontować instalację LPG do układów zasilania samochodu z plastikowym kolektorem ssącym?

Tak, można, jednak wymaga to odpowiedniego dobrania instalacji wtrysku gazu. W samochodach z plastikowym kolektorem ssącym jest to jedyna alternatywa zabezpieczająca je przed efektem strzelania znanym z instalacji poprzednich generacji.